Viimeistään tämän vuoden syyskuussa on jokainen
maantiepuolen kuljetusalan ammattilainen saanut tuta, että EU:lla on väliä.
Silloin nimittäin viimeiselläkin kuorma-auton kuljettajalla täytyy olla
ammattipätevyysdirektiivin edellyttämä koulutus suoritettuna, muuten ei ole
enää asiaa ratin taakse ammattimaiseen ajoon.
Ammattipätevyysdirektiivi on kuitenkin vain yksi
konkreettinen säädös, joka koskettaa kuljetusalaa. Muita voimaan tulevia tai
valmistelussa olevia säädöksiä ovat muun muassa joukkoliikennepalvelujen
hankintaa määrittelevä palvelusopimusasetus, mitat ja massat-direktiivi sekä
uusi ajopiirturiasetus.
Kelloa ei voi kääntää taaksepäin ja niinpä EU suoltaa
säädöksiä tulevaisuudessakin. Mutta millaisia, siihen meillä on nyt
vaikuttamisen paikka. Jokaisen eurooppalaisen palkansaajan ääni on tärkeä, kun
ratkaistaan minkälaista politiikkaa EU:ssa harrastetaan seuraavat viisi vuotta:
viime vuosien traagista ja karua kyytiä tuottanutta pääomien politiikkaa vai
sosiaalisesti oikeudenmukaista ihmisten politiikkaa?
Periaate työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta on hyvä ja
kannatettava, mutta nyt kasvottomat pääomat käyttävät sitä härskisti hyväkseen.
Esimerkiksi Euroopassa rajat ylittävässä liikenteessä tapahtuva sosiaalinen dumppaus
sekä lainsäädännön törkeä ylenkatsominen ei ole vapaan liikkuvuuden ajatuksen
hengen mukainen. Tänä päivänä monikansalliset kuljetusyritykset rekrytoivat
vuokratyövoimaa laittomilta postilaatikkoyrityksiltä sieltä mistä halvimmalla saavat.
Komission ajatuksena oli vapauttaa kuluvan vuoden aikana
kabotaasiliikenne, eli vieraan EU-maan rekisterissä olevan ajoneuvon tilapäiset
kuljetukset toisen maan sisällä, kaikista rajoitteista. Tällä hetkellä se on
rajoitettu kolmeen lastin purkaukseen ja lastaamiseen viikon sisällä.
Kabotaasissa työntekijöihin pitäisi noudattaa kabotaasivaltion kansallista
lainsäädäntöä sekä kaikkia kansallisia velvoitteita. Eli Suomessa
suoritettavista ajoista pitäisi maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukainen
palkka. Tätä rikotaan kuitenkin räikeästi ja kuljettajia ajatetaan jopa 300–400
€ kuukausipalkalla.
Massiivisen kampanjan seurauksena komissio perääntyi - mutta
vain hetkeksi. Mikäli eurooppalaiset palkansaajat eivät halua muuttaa
politiikan suuntaa äänestämällä uusi, sosiaalista oikeudenmukaisuutta edustava
parlamentti valtaan, tulee esitys kabotaasiliikenteen vapauttamisesta kuin Felix-lintu
takuuvarmasti seuraavan komission agendalistalle. Ja niin kauan kun Euroopan
sosiaaliset ja taloudelliset erot entisten Itä-Euroopan maiden ja vanhojen
jäsenmaiden välillä ovat nykyisenlaiset, ei sisämarkkinoita pidä avata vain
periaatteen vuoksi. Tämä koituisi myös suomalaisen kuljetuselinkeinon ja
kuljettajan tuhoksi, sillä silloin ei olisi enää mitään mahdollisuutta valvoa
kuka ajaa ja millä ehdoilla missäkin.
Ei siis ole yhdentekevää, kuka voittaa parlamenttivaaleissa.
Eurooppalaisen palkansaajan ääni- myös Sinun- ratkaisee mihin suuntaan EU:ta
kehitetään seuraavan viiden vuoden aikana; rauhan ja vakauden, säällisten työehtojen
sekä sosiaalisen ulottuvuuden Euroopaksi vai ahneiden markkinavoimien ja
kasvottomien pääomien Euroopaksi.

Yhteyspäällikkö AKT ry
Pääomien yhteisöstä ihmisten yhteisöksi